U kan bij ons terecht voor onderhoud van alle buitenboordmotoren .
Let wel : bij oudere motoren is enig realisme wel nodig betreffende reparaties, het gebeurd dat de restwaarde van de motor lager ligt dan de herstellingskosten .
Of dat sommige onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn.
Onze stelregel = behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden.
Voor er kosten gemaakt worden welke niet voorzien waren contacteren wij steeds de klant om dit te bespreken zodat men niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Een motor waar mee op zee gevist wordt heeft een ander onderhoud nodig dan een motor op een speedboot die slechts enkele malen gebruikt wordt en dan nog meestal op zoet water.
Hoe ik denk over het onderhoud van buitenboordmotoren probeer ik hieronder uit te leggen aan de hand van enkele mythes/waarheden:
Zolang alle dichtingen van het staartstuk oké zijn kan je best wat langer doorvaren maar……hoe weet je dat?
Er is maar 1 goede manier volgens mij en dit is door de olie af te laten.
Als er geen olie meer op zit maar b.v. water weet je dat je een lek hebt dat moet gerepareerd worden.
Als de olie melkachtig van kleur is weet je ook dat er ergens een ( klein) lek is in het staartstuk.
Je kan het dus enkel controleren /constateren als je de olie aflaat, is er een lek dan kan je verder gaan zoeken waar het probleem vandaan komt.
b.v: Ik heb al meermaals meegemaakt dat zogenaamde dynema – visdraad rond de as van de schroef komt te zitten en zo naar binnen in het staartstuk werkt met een lek als gevolg.
Als er water in je staartstuk zit en de boot staat lang genoeg stil begint het water zich van de olie te scheiden – als het dan nog eens hard vriest kan je staartstuk kapotvriezen dus best voor de winter laten controleren.
In staartolie zitten aditieven bij zodat deze blijft smeren als er water bij komt (gelukkig maar – lees hierboven)
Je kan deze olie tot 70% verdunnen met water en toch blijft deze smeren.
Als je bij gewone boite – olie water doet verliest deze zijn smerende eigenschappen en word het geheel als het ware mayonaise.
Als je een 2 –takt motor hebt ga je veel meer bougies verslijten t.o.v. een 4 – takt motor.
Aan een bougie zitten geen bewegende delen die kunnen verslijten maar ze kunnen wel inbranden zodanig dat de ontsteking slechter wordt.
Moet geval per geval bekeken worden.
Als je elk jaar op vakantie vaart op zoet water gaat die inderdaad langere tijd mee.
Als je de motor intensief gebruikt gaat hij natuurlijk wat minder lang mee en als de motor eens droog gedraaid heeft om een of andere reden is er vanzelfsprekend meer slijtage .
Gevaar met een slechte impeller is dat er een gedeelte afscheurt en via de koelbuis in de motor komt vast te zitten ,dit krijg je er nooit meer uit als je het motorblok niet volledig demonteert , een stukje rubber in het blok kan leiden tot slechte doorstroming van het koelwater waardoor de motor kan warmlopen.
Moet geval per geval bekeken worden.
Iemand die enkel op zoet water vaart en niet teveel uren kan zijn staartstuk gerust wel eens een jaartje laten zitten – voorwaarde is wel dat men zeker moet zijn dat de impeller oké is.
Om deze te controleren moet het staartstuk er af dus ….als je vorig jaar een nieuwe impeller hebt gemonteerd kan je gerust een jaartje overslagen.
ZEEVISSERS : Bij de zeevissers en mensen die hun boot intensief op zout water gebruiken doe ik het staartstuk er ter controle elk jaar af .
Als je hier langere tijd mee wacht en de bouten komen vast te zitten door corosie heb je veel meer problemen / kosten dan je kan uitsparen door dit niet te doen.
Anodes zorgen ervoor dat je staartstuk niet helemaal ingevreten word.
Als je boot steeds in het water ligt verslijten deze vele malen meer dan bij boten die steeds getrailerd worden.
Je hebt bij de meeste motoren ook anodes in het motorblok zitten en deze worden dikwijls over het hoofd gezien terwijl ze volgens mij ook heel belangrijk zijn want deze zorgen er voor dat de motor niet langs binnen aangevreten word.
ZEEVISSERS : dit is vooral de groep waar dit goed in de gaten moet gehouden worden en de anodes tijdig vervangen moeten worden.
Het enige dat je meer moet doen bij een 4 – takt , is olie en filter vervangen en evt. kleppen stellen.
De klepspeling van een 4-takt motor moet ik bijna nooit bijstellen , dit zou volgens mij ook niet normaal zijn .
Als er meer speling op komt heb je slijtage en dat wijst op smering / koeling problemen , gelukkig komt dit vrijwel nooit voor.
Olie vervangen : dit moet je inderdaad niet doen bij een 2–takt maar bij de 2-takt motor moet je wel olie bij de benzine doen .
Een 2-takt vreet dan weer meer bougies dan een 4-takt dus uiteindelijk gaan die motors ongeveer hetzelfde kosten in onderhoud.
Voor iemand die zijn motor de hele winter niet gebruikt is een winterbeurt evt. van toepassing – ikzelf vervang/controleer alles bij een winterbeurt zodat hij al klaar is voor het nieuwe seizoen .
Het enige dat dan nog moet gebeuren voor het seizoen is de motor eens terug opstarten om alles nogmaals te controleren (batterij , enz…)
De motor de hele winter laten staan met de oude olie enz. kan volgens mij niet veel kwaad op voorwaarde dat hij vorstvrij staat (lees bij staartolie).
Wel belangrijk is dat de benzine volledig afgelaten word en evt. de cylinders inwendig ingespoten worden met conserveringsolie .
Als men een boot koopt heeft deze vrijwel altijd “net een groot onderhoud gehad”.
Realisme is hier op zijn plaats – iemand die zijn boot verkoopt gaat bijna nooit eerst nog een onderhoud laten doen om hem dan te verkopen.
Volgens mij is de waarheid toch wel anders – men gaat juist geen kosten meer doen .
Veel boten blijven niet lang bij een en dezelfde eigenaar – als deze op enkele jaren 2 of 3 x verkocht word en er word steeds gezegd “net onderhoud gehad” heeft deze boot al enkele jaren geen onderhoud meer gehad .
Bij het eerste beste echt onderhoud draai je dan enkele bouten over enz. en dan is het hek van de dam – al meermaals meegemaakt.
Er zijn enkele doorontwikkelde 2-takt motors (mercury optimax , evinrude e-tec, tohatsu tdli) die niet slecht zijn maar als je het mij vraagt , een 4-takt is top.
Al vele testen gelezen/gezien waarbij de nieuwe 2-takts zuiniger en sterker zijn dan vergelijkbare 4-takt motors.
Mijn ervaring is dat ze zeker niet zuiniger zijn t.o.v. 4-takt en weinig of niets krachtiger.
b.v. een e-tec verbruikt net zoveel als een 4-takt carburatie motor maar als we naar de nieuwere injectie motors gaan is die e-tec echt niet zuiniger en dit weet ik uit eigen ervaring.
Probleem is dat men niet altijd eerlijk is als men het over zijn eigen motor heeft en het heel moeilijk vergelijken is .
Minder gewicht : de nieuwere 4-takt motors wegen nauwelijks meer dan een vergelijkbare 2-takt , bij de eerste 4-takt motoren was dit verschil aanzienlijk maar dit is bijna helemaal weggewerkt.
Niet vergeten , bij de 2 - takt moet je niet enkel benzine tanken maar ook nog eens (hele dure) 2-takt olie .
Ik kies in ieder geval voor een 4-takt motor.
Stilaan kunnen we onszelf wel specialist noemen betreft onderhoud van boten / buitenboordmotoren van zeevissers.
Dit is volgens mij de groep booteigenaars die het meest van hun boot /motor vragen .
De bedrading en opbouw van een (zee)visboot vergt toch wel een specifieke aanpak . Aangezien wij hier al enkele jaren intensief mee bezig zijn en uit eigen ervaring geleerd hebben kunnen we veel toekomstige problemen voorkomen door de juiste aanpak.
Ook voor de opbouw van uw visboot en eventuele veranderingen /modificaties aan uw boot /motor kan u bij ons terecht.
Ook voor het aanbrengen van antifouling , rvs maatwerk , enz... kan u bij ons terecht.
OPENINGSUREN
Maandag - Dinsdag: op afspraak
Woesndag: Gesloten
Donderdag - Vrijdag: 9:00 - 12:00 en 13:00 -18:00
Zaterdag: 9:00 - 12:00
GET IN TOUCH
Adres: Zilvermeerlaan 5
2400 Mol
Telefoon: +32 497 02 74 33